20 noiembrie 2012
Disperarea e în anticamera conștiinței, se furișează ca o umbră înșelător de dureroasă...
Adevărul, în sensul antitezei, este legat de principiul cauză-efect. Cauza și efectul produc o reacție în lanț, care înaintează pe o linie orizontală. Odată cu apariția lui Hegel, acest lucru s-a schimbat, Hegel a introdus principiul sintezei, opus antitezei. Hegel a adus în lume o linie a disperării în care nu mai este o antiteză. De exemplu, în moralitate, dacă un anumit lucru este corect, opusul lui este greșit. Această mică formulă, "A este A și A nu este egal cu non A", este prima mișcare în logica clasică. Absoluturile implică antiteză și așa poate fi posibilă discuția despre ce este bine și ce este greșit, ce este adevărat și ce este fals. Cu mulți ani în urmă, puteai să-i spui unei femei să-ți fie aura sufletului pereche necondiționat și deși era posibil că ea să nu-ți urmeze sfatul, cel puțin înțelegea la ce te referi. A spune astăzi același lucru unei fete moderne înseamnă a afirma un "nonsens". Aceeași dilema se aplică bărbaților fără sensibilitate sau romantism, cu o lipsa acută de orizont... Hegel a adus în omenire o schimbare a gândirii care a exclus antiteză și a aruncat omenirea sub o linie a disperării, în care omul nu mai poate îmbrățișa un adevăr și în mintea lui nu mai există speranță și onoare. Faptul că ideile lui Van Gogh și Hegel s-au intersectat în timp este o coincidență bizară. Faptul că în societatea românească actuală toată această lipsă de proiecte a prins contur întunecat este iarăși o concluzie amară.
Van Gogh se spune că s-a sinucis din cauză că suferea de o boală mintală sau poate că Gauguin i-ar fi luat femeia de care era îndrăgostit. Este posibil dar suicidul a fost cauzat și de o altă problemă. Se poate să fi existat și traume de natură psihologică dar explozia finală a fost rezultatul deziluziei totale..
Van Gogh își pusese în gând să creeze o nouă "religie" în care oamenii sensibili, artiștii, să fie deschizători de drumuri. În acest scop, visa să formeze o comunitate artistică la Arles, unde locuia, un Eden al visului-speranță. Gauguin i s-a alăturat acolo dar după câteva luni, între ei au apărut disensiuni violente. Speranța lui Van Gogh de a fonda o nouă "religie" se spulberase și curând după aceea s-a sinucis. Moartea speranței în om l-a atins și pe Van Gogh. Artistul a murit în disperare. Ceea ce a încercat să facă filozoful în perspectiva întregului univers, aceea a încercat să facă Van Gogh prin geniul lui artistic. Floarea soarelui și spicele de grâu au picurat sânge, chiar viața sa fără speranță.
Disperarea oamenilor în căutarea adevărului, care nu mai disting binele de rău, adevărul de minciună, îi aruncă într-o rostogolire nesfârșită... Haos și disperare. O societate fără pace în propria ființă și fără încredere în cei din jur, o depresie generală, o lume in comă... Ai simțit vreodată nemulțumire în suflet sau disperare? Cum îți exprimi această disperare? Acceptarea sintezei în gândirea ta îți aduce simțul de cădere în neant, ai puterea să recunoști asta? Ai puterea să recunoști că viața fără adevăruri, fără dragoste, fără speranțe și fără vise, este un nonsens?
Ce spui după Noapte bună?
O strângerea de mână...
O strângere de inimă...
Prietenii
Structura timpului
Scenariile de viață
Destinul
Pe scenă și dincolo de scenă
Basme
Scufița Roșie
Povestea Frumoasei din Pădurea adormită
Așteptând rigor mortis
Drama familială
Perspectiva
Influențe
Scenarii
Convingeri și hotărâri
Învingători și învinși
Predicatele
Modelarea
Ispita
Prescripția
Demonul
Permisiunea
Eliberarea internă
Aspirații
Conversații
Concesiunea
Jocurile
Persoana familiară
Eroi
Simțăminte
Reacții
Încrederea
Neîncrederea
Încrederea
Maturitatea
Dependențele
Triunghiul dramei
Speranța
Bătrânețea
Scena morții
Râsul de sub ștreang
Piatra de mormânt
Învingători și învinși
Timpul-obiectiv
Sisif
Micul Prinț
Așteptarea
Glissando
Ulisse
Cenușăreasa
După terminarea balului
Oameni reali
Mirosul inodor
Schizofrenicul autist
Manechinul ventrilocului
Persoana reală
Emisia culturală
Bunicii
Sunete respiratorii
Accentele
Vocile
Alegerea cuvintelor
Metaforele
Antiteza
Vocile din minte
Dinamica permisiunii
Spiritul
Filosofia
Rațiunea
Chiar așa, ce spui după Noapte bună?
O strângere de inimă...
Prietenii
Structura timpului
Scenariile de viață
Destinul
Pe scenă și dincolo de scenă
Basme
Scufița Roșie
Povestea Frumoasei din Pădurea adormită
Așteptând rigor mortis
Drama familială
Perspectiva
Influențe
Scenarii
Convingeri și hotărâri
Învingători și învinși
Predicatele
Modelarea
Ispita
Prescripția
Demonul
Permisiunea
Eliberarea internă
Aspirații
Conversații
Concesiunea
Jocurile
Persoana familiară
Eroi
Simțăminte
Reacții
Încrederea
Neîncrederea
Încrederea
Maturitatea
Dependențele
Triunghiul dramei
Speranța
Bătrânețea
Scena morții
Râsul de sub ștreang
Piatra de mormânt
Învingători și învinși
Timpul-obiectiv
Sisif
Micul Prinț
Așteptarea
Glissando
Ulisse
Cenușăreasa
După terminarea balului
Oameni reali
Mirosul inodor
Schizofrenicul autist
Manechinul ventrilocului
Persoana reală
Emisia culturală
Bunicii
Sunete respiratorii
Accentele
Vocile
Alegerea cuvintelor
Metaforele
Antiteza
Vocile din minte
Dinamica permisiunii
Spiritul
Filosofia
Rațiunea
Chiar așa, ce spui după Noapte bună?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu