O mamă poate avea grijă de şapte copii, dar şapte copii nu ar putea avea grijă de o mamă..
Să ții minte întotdeauna un lucru, dragul meu, dacă te hotărăști vreodată să devii părinte, mai întâi le dai copiilor tăi rădăcini. După aia le dai aripi. Realitatea se modifică. Viaţa este ca o succesiune de capitole dintr-o carte. La momente diferite se întâmplă lucruri diferite. Viaţa se schimbă întruna.
În secolul al XVI-lea, filosoful englez Francis Bacon afirma că informația înseamnă putere. Mai încoace, Bill Gates nuanțează: "Important este nu să ai informația, ci felul în care o folosești!" Parcă e Google Translate din germană, Ich bin nicht, în fine, „unde-i multă minte este și prostie pe măsură!” (proverb clasic).
II
Republica Digitală este realitatea zilelor noastre. Marile companii strâng date despre noi. Tot ce facem, tot ce vorbim, tot ce simțim, cu cine dracu' suntem, unde suntem. Google, Facebook, Amazon, Twiter fac acum inginerie socială pe la curul nostru.
Telefonul tău îți poate face profilul personal, sentimental, de consumator, să îți cunoască gândurile, pentru că profilează toate persoanele din jurul tău și atunci vor ști ce fel de om ești și noi nu putem controla acest lucru, pentru că le-am dat acordul. Aceste companii de strâns date livrează informațiile mai departe, contra cost.
Băncile emit cardul de credit. Aceste Bănci văd profilul tău nefericit de consumator, pe ce cheltuiești nenorocitul de salariu, pe ce dai banii, ce lucruri iți plac, ce vicii ai. Acordarea unui credit se va face pe baza unui punctaj din aceste date. Dacă înainte era o relație umană bazată pe acte, o strângere de mână și o semnătură, a unor explicații pe care le dădeai către Bancă, și care lăsa loc de mici greșeli și compromisuri omenești, Inteligența artificială nu are mamă, nu are tată, la fel ca tinerii din ziua de azi, dacă intri pe mâna robotului nu poți să-i explici că tu ai o problemă de viață și de moarte. Și asta se întâmplă deja.
În Occident, Băncile știu pe ce dai tu amărâții de banii și în baza punctajului îți vor da credite mai mici dacă dai banii pe băutură și țigări, de exemplu, sau joci la păcănele. Poți explica unui om dar nu și unui încarnat de Calculator. Cumpărarea de dulciuri în exces sau de alimente nepotrivite iți reduce durata de viață și atunci robotul te penalizează. Datele tale medicale sunt strânse de pe telefoane și ceasuri inteligente, prin miile de aplicații. Pe timpuri am trăit cu frica de Securitate, dar acest sistem știe mai multe despre noi decât acei Arici Pogonici.
III
Conflictul dintre generații va fi întotdeauna prezent în societate, deoarece copiii și părinții sunt două "specii de animale" prea diferite pentru a putea fi mereu de acord în toate privințele.
Întotdeauna vor exista divergențe, încăierări și orgolii. Mentalitățile diferite, schimbarea sistemului de valori și lipsa de comunicare. E necesar să înțelegem că o dată la 25-30 de ani se schimbă generațiile, și, la naiba, nimic nu va mai fi așa cum era în urmă cu ani, of Doamne! Baby Boomers - născuți după Al Doilea Război Mondial. Generația X - născuți între mijlocul anilor 1960 și 1980. Millennials (generația Y) - născuți între începutul anilor 80 și sfârșitul anilor 90. Generația Z - născuți între 1995 și 2010. Generația Alpha - născuți între 2010 și 2024. Prăpastia dintre tinerii din ziua de astăzi și părinții lor este provocată, în bună măsură, de faptul că primii nu au cunoscut regimul comunist. Nu au cunoscut lipsa libertății de exprimare, de cultură și chiar de bunuri, pe care tinerii de azi le consideră ca obligatorii pentru dezvoltarea lor. Cei din tânăra generație înțeleg cu greu faptul că, pe vremea părinților lor, a avea acces la o carieră strălucită era mai degrabă un vis frumos care nu putea fi împlinit fără mari compromisuri. Tinerii consideră că trebuie să-și impună punctul de vedere și își sfidează părinții, până la punctul în care îi umilesc. Și nu le pasă de asta, nu dau socoteală nimănui. În loc să se axeze pe pașii următori, sau să fie îngrijorați că pierd timpul, oamenii din Generația Z, preferă să se bucure de viață și tind să rămână în zona de confort. Nu mă surprinde când citesc asta, e o generație care și-a pierdut puterea de concentrare deoarece sunt bombardați cu informații de scurtă durată (clipuri Tik Tok, YouTube shorts etc) și sunt absorbiți de propriul ego.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu